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2013학년 2학기 뇌-마음-행동 연계전공 모집 안내

뇌-마음-행동 연계전공 2013학년 2학기 신입생을 모집합니다.
인지과학, 뇌과학 등 학문의 융합 경향과 함께 인간의 뇌(brain)와 마음(mind) 그리고 행동(behavior)에 관한 이해가 학과의 벽을 넘어서 이루어지고 있습니다. 뇌-마음-행동 연계전공은 심리학과, 언어학과, 생명과학부, 철학과, 컴퓨터공학부의 5개 학과(부)가 참여하여 뇌-마음-행동에 관한 체계적인 통합교육을 제공하는 학부 전공과정입니다.

1. 신청서 교부 및 접수기간: 2013년 8월 16일 (금) ~ 8월 22일 (목)
2. 연계전공 지원자격 및 선발기준
- 심리학과, 생명과학부, 언어학과, 철학과, 컴퓨터공학부 전공학생 중 3개 정규학기 이상 이수하고 36학점 이상 취득한 학생에 한하여 신청가능.
- 지원자가 제출한 누적성적표와 지원서를 참고하여 교수회의를 통해 선발
3. 신청방법: 연계전공신청서 및 성적 증빙서류를 구비하여 연계전공 조교실에 제출
                      (사회과학대학 16동 M414호, 10:00~17:00)
4. 합격자 발표: 8월 26일 (월) 뇌-마음-행동 연계전공 홈페이지 게시판
* 뇌-마음-행동 연계전공 홈페이지: http://bmb.psych.snu.ac.kr/
* 기타문의: 담당조교 windy@snu.ac.kr / 880-6442

2013학년도 2학기 대학원 연구생 등록 안내

2013학년도 2학기 대학원 연구생 등록일자를 안내해 드립니다.

1. 등록기간

가. 1차 : 2013. 8.21(수) ~ 8.23(금) 【3일간】

나. 2차 : 2013. 8.29(목) ~ 9. 5(목) 【6일간】

다. 3차 : 2013. 9.25(수) ~ 10.2(수) 【6일간】(최종)

 

2. 납부대상자

대학원 과정을 수료한 자 중에서 이번 학기에 학교 제반시설(도서관, 실험실습실, 전산원, 대학원연구실, 관악사 등)을 이용하거나 학위논문을 제출하고자 하는 자 ※ 2013년 8월 수료예정자는 2차 등록기간부터 납부 가능

반드시 안내문을 참고하시어 정해진 기일 내에 등록하시기 바랍니다.

 

 

[알림]인문대학 언어학과 조교 채용 공고

서울대학교 인문대학 언어학과의 조교를 다음과 같이 모집합니다.  

1. 채용 예정인원 : 1명  

2. 지원자격
  1) 학사학위이상 소지자
  2) 서울대학교 조교 임용에 결격사유가 없는 자

3. 담당업무
  – 교육·연구 및 학사에 관한 사무

4. 전형방법
  1) 1차 : 서류심사
  2) 2차 : 면접(1차 전형 합격자에게 개별 통지함)

5. 제출서류
  1) 이력서 1부(최근 6개월 이내 사진 부착)
  2) 졸업증명서(대학, 대학원) 및 성적증명서(대학, 대학원) 각 1부
  3) 경력증명서 각 1부
  4) 자기소개서 1부
  5) 영어능력을 입증할 수 있는 증빙 자료 1부

6. 접수방법 : 이메일 접수

7. 서류 접수기간 : 2013. 7. 22.(월) ~ 7. 26.(금) 오후 6시까지

8. 급여 및 근무조건
  1) 급여 : 본교 조교 인사 규정을 따름
  2) 임용기간 : 최초 임용기간은 임용일로부터 1년
  3) 임용예정일 : 2013. 9. 1.

9. 문의처 및 접수처 : 언어학과 노정 조교
  - (전화번호) 02-880-6163 (이메일) nohjung@snu.ac.kr
 

2013학년도 2학기 학자금 대출 기본계획 및 업무처리기준 알림

 2013학년도 2학기 학자금 대출 기본계획 및 업무처리기준 안내입니다.

가. 대출금리 : 2.9%
나. 운영기관 : 한국장학재단(www.kosaf.go.kr)
다. 대출기간
1) 등록금 대출
가) 신청기간 : 2013. 07. 10(수) ~ 9. 24(화)
나) 실행기간 : 2013. 07. 10(수) ~ 9. 30(월)
* 등록금 대출실행은 우리 대학 등록금 수납기간에만 가능하오니 추가 1차
등록기간까지 대출 실행 완료하도록 권고
2) 생활비 대출 및 전환 대출
가) 신청기간 : 2013. 07. 10(수) ~ 11. 11(월)
나) 실행기간 : 2013. 07. 10(수) ~ 11. 15(금)
라. 2013학년도 2학기 주요 개선사항 : 생활비 특별추천 허용
※ 기준 미달자의 특별추천 요청이 있는 경우 학자금대출 특별추천 요청서를 작
성하여 담당자에게 제출

 

붙임 1. 2013학년도 2학기 학자금 대출 신청 안내문 1부.
붙임 2. 2013학년도 2학기 학자금 대출 기본계획(교육부) 1부.
붙임 3. 2013학년도 2학기 학자금 대출 업무처리기준(한국장학재단) 1부.
붙임 4. 2013학년도 2학기 든든학자금 상환업무 처리기준(한국장학재단) 1부.

 

2013학년도 2학기 수강신청 안내

2013학년도 2학기 수강신청을 아래 같이 안내합니다.
가. 예비수강신청 : 7.26.(금) ~ 7.30.(화) / 3일간
나. 수강신청 : 8.1.(목) ~ 8.7.(수) / 5일간
다. 수강신청변경 : 9.2.(월) ~ 9.6.(금) / 5일간
라. 학과수강신청조정기간(변경) : 9.9.(월) ~ 9.10.(화), 09:00 ~ 23:59
마. 유의사항
- 수업연한초과자의 경우 반드시 1학점이상 수강신청을 하여야 하며, 수
강신청을 하지 않거나 수강신청 취소 후 잔여학점이 0학점인 경우 제적처리 됨.
- 수강신청, 수강변경 및 취소 등은 반드시 기간내 실시하여야 하며, 이
후 추가적인 조치는 불가함.
- 학과(부) 담당자의 실수로 인해 수강신청 및 취소처리가 누락되는 경우
가 종종 발생하고 있어, 향후 이에 대한 불이익이 있을 수 있음.

 

붙임 1. 수강신청 안내 공고문 1부.
붙임 2. 수강신청 매뉴얼 1부.

 

2013학년도 제2학기 제2외국어 수강신청 유의사항 안내

매학기 다수강좌로 운영되는 제2외국어 교과목이 해당 언어에 능통한 학생들
(재외국민, 외국인 입학생 등)의 수강신청과 해당 강좌 수강생간 언어능력의 차이로 인하여
수업운영 및 평가 등에 지장을 초래하고 있습니다.
이에 제2외국어 강좌의 원활한 수업 진행을 위하여 다음과 같이 유의사항을
안내하오니 해당 교과목 수강을 희망하는 학생들은 참고하여 주시기 바랍니다.
□ 대상 교과목
◦ 제2외국어(학문의 기초) 교양교과목 : 한문, 중국어, 프랑스어, 독일어, 러시아어,
스페인어 기타 외국어 및 고전어
□ 지도내용
◦ 외국어 특기자, 재외국민 혹은 외국인 입학생의 경우 해당 외국어 초․,중급반 수강 금지
◦ 해당 외국어 교과목의 역수강 금지
- 고급 ⇒ 중급, 중급 ⇒ 초급 순서의 수강 금지

 

 

 

[2013]5th session Robert P. Malouf(San Diego State University), Time: 2013-08-14, 4 pm

5th session

  • Robert P. Malouf(San Diego State University)
  • The Low Entropy Conjecture
  • Time: 2013-08-14, 4 pm
  • Place: Doosan #8 301
  • Abstract:

Cross-linguistically, inflectional morphology exhibits spectacular complexity in both the structure of individual words and the organization of systems that words participate in.  One approach to understanding the evident variety of this syntagmatic and pardigmatic complexity is to develop taxonomies of the attested strategies for organizing words and paradigms. In classical paradigm-based models of morphology, a morphological system is represented via two distinct components: a set of exemplary full paradigms that exhibit the inflectional classes of a language, and sets of diagnostic principal parts which can be used to deduce which inflectional class a given lexeme belongs to. Given the right wordforms of a novel lexeme, such models provide a general strategy for filling in the rest of the paradigm that exploits the implicational structure of inflectional systems in a way that can be quite effective. Paradigm-based models also provide measure of morphological complexity: languages with a greater number of possible exponents, inflectional classes, and principal parts will require more wordforms to be memorized by the language user (and recorded by the lexicographer). However, from the point of view of the fluent language user, this is an artificial measure of complexity.  Speakers of morphologically complex languages do often have to produce wordforms that they have never heard before, but they rarely have to predict all forms of a given lexeme.  On the contrary, speakers must produce some subset of the complete paradigm of a lexeme given knowledge of some other subset, a task which often will not require completely resolving a lexeme’s inflectional class membership.

In this talk we will discuss the consequences of an alternative approach to morphological complexity which directly quantifies the difficulty that a system poses for language users (rather than lexicographers) using the information theoretic notion of information entropy. The average entropy of a paradigm is the uncertainty in guessing the realization for a particular cell of the paradigm of a particular lexeme (given knowledge of the possible exponents).  This gives one measure of the complexity of a morphological system — systems with more exponents and more inflection classes will in general have higher expected entropy — but it presupposes a problem that speakers will never encounter.  In order to know that a lexeme exists, the speaker must have heard at least one wordform, so in the worst case a speaker will be faced with predicting a wordform based on knowledge of one other wordform of that lexeme.  Thus our measure of morphological complexity is the average conditional entropy, the average uncertainty in guessing the realization of one randomly selected cell in the paradigm of a lexeme given the realization of one other randomly selected cell.

Viewed from this perspective, languages which appear to differ greatly in their morphological complexity — the number of exponents, inflectional classes, and principal parts — are actually quite similar in terms of the challenge they pose for a language user who already knows how the system works. Our conjecture is that all morphological systems are (in fact, must be) simple enough for speakers to use, and that this simplicity is reflected by their low average conditional entropy.  This leads to our possibly provocative conclusion: in addition to focusing on morphological complexity, we should be looking at morphological simplicity.  That is, as a complement to cataloging the ways in which morphological systems can be baroque and (apparently) dysfunctional, we must explore the multitude of ways that languages have shaped this complexity to meet the communicative needs of language users.

2013년 제 5차 콜로퀴엄, Robert P. Malouf(San Diego State University)

2013년 제 5차 콜로퀴엄

- 발표자: Robert P. Malouf(San Diego State University)
- 제   목: The Low Entropy Conjecture
- 일   시: 2013. 8.14.(수) 오후 4시~
- 장   소: 8동 301호(두산인문관 3층 대형강의실)
- 초   록:
Cross-linguistically, inflectional morphology exhibits spectacular complexity in both the structure of individual words and the organization of systems that words participate in.  One approach to understanding the evident variety of this syntagmatic and pardigmatic complexity is to develop taxonomies of the attested strategies for organizing words and paradigms. In classical paradigm-based models of morphology, a morphological system is represented via two distinct components: a set of exemplary full paradigms that exhibit the inflectional classes of a language, and sets of diagnostic principal parts which can be used to deduce which inflectional class a given lexeme belongs to. Given the right wordforms of a novel lexeme, such models provide a general strategy for filling in the rest of the paradigm that exploits the implicational structure of inflectional systems in a way that can be quite effective. Paradigm-based models also provide measure of morphological complexity: languages with a greater number of possible exponents, inflectional classes, and principal parts will require more wordforms to be memorized by the language user (and recorded by the lexicographer). However, from the point of view of the fluent language user, this is an artificial measure of complexity.  Speakers of morphologically complex languages do often have to produce wordforms that they have never heard before, but they rarely have to predict all forms of a given lexeme.  On the contrary, speakers must produce some subset of the complete paradigm of a lexeme given knowledge of some other subset, a task which often will not require completely resolving a lexeme’s inflectional class membership.

In this talk we will discuss the consequences of an alternative approach to morphological complexity which directly quantifies the difficulty that a system poses for language users (rather than lexicographers) using the information theoretic notion of information entropy. The average entropy of a paradigm is the uncertainty in guessing the realization for a particular cell of the paradigm of a particular lexeme (given knowledge of the possible exponents).  This gives one measure of the complexity of a morphological system — systems with more exponents and more inflection classes will in general have higher expected entropy — but it presupposes a problem that speakers will never encounter.  In order to know that a lexeme exists, the speaker must have heard at least one wordform, so in the worst case a speaker will be faced with predicting a wordform based on knowledge of one other wordform of that lexeme.  Thus our measure of morphological complexity is the average conditional entropy, the average uncertainty in guessing the realization of one randomly selected cell in the paradigm of a lexeme given the realization of one other randomly selected cell. 

Viewed from this perspective, languages which appear to differ greatly in their morphological complexity — the number of exponents, inflectional classes, and principal parts — are actually quite similar in terms of the challenge they pose for a language user who already knows how the system works. Our conjecture is that all morphological systems are (in fact, must be) simple enough for speakers to use, and that this simplicity is reflected by their low average conditional entropy.  This leads to our possibly provocative conclusion: in addition to focusing on morphological complexity, we should be looking at morphological simplicity.  That is, as a complement to cataloging the ways in which morphological systems can be baroque and (apparently) dysfunctional, we must explore the multitude of ways that languages have shaped this complexity to meet the communicative needs of language users.

2013학년도 2학기 국내 타 대학 학점교류 신청 안내

2013학년도 2학기 국내 타 대학 학점교류를 아래와 같이 안내하오니 신청자가 있는 경우 기간내 신청서류를 제출하여 주시기 바랍니다.

가. 자격기준 : 기 이수한 학기 성적 평점평균(전체성적)

- 학부 : 2.7(B-)이상 – 대학원 : 3.3(B+)이상

※ 최소 1학기 이상 이수한 성적이 있어야 가능

나. 신청방법

- 포털마이스누 정보광장 게시판 공지사항(학생)

- 교류대학별 안내문 확인

- 신청서 작성후 학생 소속학과에 제출

- 소속학과에서 공문처리 후(대학경유) 학사과 제출

※ 교류대학별 안내 일정이 다른 관계로 지속적으로 게시판 확인

다. 협조사항

- 제출기한내 미접수시 추가접수 불가

- 제출서류중 엑셀서식은 전산 원본 제출(pdf, 사진파일, 종이문서 불가)

- 교과구분확인서는 반드시 개설학과(유사학과) 승인 문서로 제출

- 인적사항 및 자격기준 확인 철저

 

 

2013학년도 2학기 학위논문제출기한 초과자 연구생 등록 안내

석사과정 및 박사과정 학생 중에서 논문제출기한(수료 후 석사 4년, 박사 6년 / 각각 2년 연장 가능)을 초과한 학생에 대하여 논문제출 기회를 부여하고자 연구생 등록 신청 안내를 하니 신청인은 2013년 7월 17일(수)까지 학과사무실로 제출하여 주시기 바랍니다.

첨부. 논문제출기한연장신청서 및 기한초과자연구생등록서류 제출 안내